Przewozy Regionalne nie zostaną w najbliższym czasie przekształcone ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną. Plan ten nie spodobał się części wojewódzkich akcjonariuszy przewoźnika.
17 grudnia pisaliśmy, że plan przekształceń
nie spodobał się województwu śląskiemu, które w obliczu zapowiadanych zmian chciało wystąpić,
podobnie jak Dolny Śląsk, o zwrot równowartości akcji przewoźnika. Pieniądze te chciało przeznaczyć na rozwój połączeń kolejowych w regionie. Okazało się, że także inne regiony nie widzą potrzeby zmian u operatora, do których chciał doprowadzić właściciel posiadający większościowy pakiet udziałów: Agencja Rozwoju Przemysłu.
– Ostatecznie nie doszło do przekształcenia spółki Przewozy Regionalne sp. z o.o. w spółkę akcyjną. Powodem jest to, że trzy województwa (śląskie, mazowieckie i łódzkie) nie przedłożyły jednoznacznych, wymaganych prawem oświadczeń o przystąpieniu do przekształconej spółki. Przystąpienie właścicieli posiadających co najmniej 90% udziałów było wymogiem niezbędnym do zmiany formy prawnej – poinformowało 19 grudnia biuro prasowe Przewozów Regionalnych.
– Zaznaczamy, iż zachowanie dotychczasowej formy prawnej spółki Przewozy Regionalne w żaden sposób nie wpływa na jej działalność i realizację połączeń kolejowych w poszczególnych województwach. Pociągi będą kursowały zgodnie z dotychczasowymi zasadami, a podróżni nie odczują żadnych zmian. Podkreślenia wymaga fakt, iż nie będą miały miejsca żadne wypłaty województwom, które nie zgodziły się na przystąpienie do przekształconej spółki akcyjnej – dodaje Polregio.
Sytuacja jednak nieco zaszkodziła wizerunkowi spółki. Dolny Śląsk jasno zakomunikował, że udziały u przewoźnika nie są mu potrzebne, ponieważ nie pozwalają one na żadną kontrolę operatora, region nie ma też wpływu np. na decyzje inwestycyjne przewoźnika. Jednocześnie, tak czy inaczej, będzie on wykonywał pracę przewozową w regionie i to przez wiele lat. W obliczu dzisiejszej deklaracji wygląda więc na to, że kilka województw zostanie z tzw. martwymi aktywami u przewoźnika.
Pomimo deklaracji zakończenia restrukturyzacji i rychłej akceptacji przez Komisję Europejską, do dziś nie została
podjęta pozytywna decyzja w sprawie operatora.